Join us for another 19v seminar! Please note that this event will be held in Russian.
The conception and execution of the picture “Christ and the Woman Taken in Adultery” (Who among you is without sin?, 1887, State Russian Museum) can be seen as constituting the boundaries of a twenty-year period in the work of Polenov. Fundamental within this period is a trip to the “East” — to Egypt and the Holy Land — which the artist undertook in 1881-1882.
In what “semiotic field” did Polenov’s idea for this painting take shape during the 15 years that preceded his trip? In fact, he formed a peculiar “Orientalist” complex of ideas even before turning to Oriental subjects. Do these ideas change when Polenova actually travels to the East and encounters the “real Orient”? How do biblical and Orientalist models coexist in this painting? Where in Polenov’s symbiosis of models can we locate the peculiarity or specificity of Russian Orientalism? These are some of the questions that our talk will address. We will also argue that the complex of ideas underlying Polenov’s biblical idea closely resembles that found in European artists’ depiction of spectacles that legitimize public contemplation of the naked female body. At the same time, Polenov shifts the focus of his interest from the heroine to the image of the crowd. The literature on Polenov customarily constrasts the crowd of Christ’s disciples with the crowd of those persecuting the woman taken in adultery. In our view, however, his pictorial solution itself provides no basis for such a contrast. For Polenov, the crowd “on both sides of Christ” itself embodies a topos of “the Oriental” and allows him to demonstrate two modalities of Oriental behavior that he had had the opportunity to observe in the East.
Специфика русского ориентализма в картине Василия Поленова «Христос и грешница»
Зарождение замысла картины «Христос и грешница» (Кто из вас без греха?, 1887, ГРМ) и его исполнение можно назвать границами двадцатилетнего периода в творчестве Поленова. Принципиальной вехой внутри этого периода оказывается путешествие на Восток – в Египет и Святую Землю, которое художник предпринимает в 1881 – 1882 годах.
Каково «семиотическое поле» творчества Поленова, в котором происходит формирование замысла картины за 15 лет предшествовавших поездке? В нем еще до обращения к восточным сюжетам формируется своеобразный «ориенталистский» комплекс идей. Меняется ли он, когда художник приобретает опыт восточного путешествия и столкновения с реальным Востоком? Как сосуществуют в этой картине Поленова библейские и ориенталистские модели? Что в этом симбиозе можно назвать cвоеобразием русского ориентализма? Вот круг вопросов, которые будут затронуты в докладе.
Мы увидим, что, с одной стороны, комплекс идей, которые лежат в основе этого библейского замысла Поленова , очень близок тому, который европейские художники находят в изображении зрелища, легитимизирующего публичное созерцание обнаженного женского тела, с другой, Поленов смещает фокус своего интереса с изображения героини на изображение толпы. В исследовательской литературе принято противопоставлять толпу учеников Христа толпе гонителей грешницы. Однако, на наш взгляд, само живописное решение не дает оснований для такого противопоставления. Для Поленова толпа «по обе стороны Христа» воплощает своего рода топос ориентального и дает возможность продемонстрирует два модуса ее поведения, которые художник имел возможность наблюдать на Востоке.
Watch the event recording on YouTube here.